ápr 072013
 

27819392_b84a6e13b6_o

Nem teszek ígéreteket már arra, hogy hú de sokat fogok írni, mert nem tudom, hogy teljesül-e valaha is. Azt viszont tudom, hogy ha mindazt a cikket, gondolatot, tapasztalatot leírtam volna, ami fejben megszületett ide a blogra, akkor ez lenne minden fantasy-s játékos Mekkája, ahol hetente 1-2 cikkel örvendeztetném meg a Kedves Olvasót. De sajnos még nem vagyok annyira kvantum, hogy egyszerre több dokumentumok írjak, mint Shcrödinger macskája, aki egyszerre élő és holt.

Egy szárnyait próbálható játékos megkeresett seregösszeállítási tanácsokkal, és annyira sokat írtam neki lendületből, hogy arra gondoltam, hogy azt az anyagot kár veszni hagyni, és összerakom egy értelmes cikkbe. Így neki köszönhetitek ezt az írást. 🙂 Éppen ezért nem lesz annyira strukturált, de bízom abban, hogy minden játékos hasznára lesz.

Sasok és más zavaró-osztagok

Ez a cikk főleg azoknak szól, akik még nem aknázták ki teljesen a sasok, más repülő lények, olcsó zavaró egységek minden előnyét, amely megfizethetetlen, minden pontot megért.

I. Elsődleges feladatuk nyilvánvaló, hogy hadigépeket vadásszanak ? ám manapság a törpe bunkerban úgy el tud bújni a hadigép, hogy a sas nem fér hozzá, de azért más fajok ellen kiváló. Nem szabad mohónak lenni, nem feltétlenül kell a második körre rohampozícióba állni a sassal a hadigépre, mert akkor jó eséllyel kint hagytuk a nyílt terepen, és az első pár körös magic missile-ok vagy pár íjászsorozat kiváló célpontja lesz, és a sas ennél többet ér ebben az esetben.

II. Második lehetséges feladatuk pont az ellenfél terelgető, skirmish, scout, egyéb puhány egységeinek a levadászása, mint szkinkek, és más apróságok. Ha az ellenfelünk tapasztalt, akkor ezeket a zavaró egységet jól fogja használni.

A sasok előnyben vannak egy kicsit a T4 és a stomp miatt. Az egész jó kezdemény (I4) és magas (5) WS miatt általában könnyebben talál, és még általában stompolni is tudunk. Mint főleg gyíkember játékos tudom, hogy a legidegesítőbb dolog az, hogy a szkinkeknek, akiknek teljesen más feladatuk van, azzal kell foglalkozzanak, hogy a sasokat (vagy a 21 pontos Sabertuskokat, vagy más olcsó gagyi egységeke) kerülgessék és lelőjék, amikor annyi más nagy T-ű célpont lenne. Itt a másik oldal, azaz az Elf játékos szemszögéből nem is az a cél, hogy a sas azonnal berohamozza a szkink osztagot, hiszen Stand and Shout-ból nagy eséllyel kap 1-2 sebet? hanem úgy manőverezzen, hogy a szkinkek folyamatos hátbatámadástól és rohamtól félve úgy mozogjanak, hogy a sasra kelljen lőniük, és nem a nagy lényekre. Ha ezt, mint lizardmen játékos figyelmen kívül hagyom, akkor a sasok szépen felszedegetik a játék végéig hátbatámadásokkal, oldalbatámadásokkal az összes szkink osztagot.

TANÁCS MINDENKINEK: érdemes papírlapból kivágni akár méretarányos akár 1:1 arányú téglalapokat, és azokat az asztalon tologatni gyakorlásképpen. Ezzel be tudsz gyakorolni nagyon sok műveletet, hogy hogyan kell forgatni és beállni ezekkel a kis osztagokkal. Próbáld ki, megéri!

III. Harmadik feladat a legfontosabb, ez pedig a rohamelvezetés, zavarás:

A zavaró egységeknek az a feladatuk, hogy a nagy blokkokat elvezessék, vagy az, hogy a Te nagy blokkjaidat zavaró egységeket zavarják. Például ha Ogre játékos vagy, két darab 30-50 pontos gyors mozgású osztaggal a nagy Irongut osztagodat fel lehet tartani egy körre úgy, hogy 4? ?et jöttél előre, és ha nagyon ügyes az ellenfeled, akkor még reformolni sem fogsz tudni mert nem férsz el rendesen. Erről már írtam egy kicsit részletesebben a Lizardmen seregelemző írásaim egyikében, de még egyszer tudom hangsúlyozni, hogy kis papírlapokkal gyönyörűen lehet ezt gyakorolni.

Most szeretnék szépen végigmenni minden lehetőségen, próbálok nem túl szárazan fogalmazni, de itt most minden kezdő-középhaladó whfb játékosnak nagyon fontos taktikai tanácsokat szeretnék átadni.

taktika_1Fogsz két nagyon olcsó osztagot, ami csak a seregedben elérhető (lehetőleg gyors mozgású valami, ilyen talán mindenkinek van a Törpéken kívül 🙂 esetünkben a két sas), és berakod például a képen látható módon az ellenséges osztag deathstar osztaga mellé. Vagy az oldalszélen haladó brutál lovasság (flank unit) mellé. Nyilván ez egy ideális elhelyezés, mint minden elméleti tanács, de a gyakorlatban kiválóan alkalmazható kis gyakorlással.

A kék osztag nem fér el az 1? miatt az első sas miatt, tehát nem tud előtte elmenni. Ha ügyesebben rakod le a sast, mint ahogyan ér rajzoltam (erre figyelj!), akkor egy swiftreform után sem fog tudni elférni ? amit mondjuk a képen látható osztag megtehet. Igaz, ebben az esetben sem menetelt, nem abban a pozícióban fog állni, ahogyan az ellenfél szeretné, stb? Előnyben vagy.

Mit tehet a Kék játékos a képen látható esetben? Vegyük sorra a lépéseket.

Rohamozik (és és a Zöld játékos marad). Ebben az esetben két út áll előtte (s ha te vagy a kék játékos, akkor ezeket mérlegeld, mivel jársz jobban). Az első roham után levered a sast, és utána vagy overrunolsz a mögötte álló sasba, és akkor ott fogsz állni az oldaladat mutatva az ellenségnek ? vagy az első roham után combat reform segítségével beállsz úgy, ahogy tudsz, hogy az 1?-et tarsd a második sastól. Egyik sem jó helyzet, mert az utóbbi esetben köv körben megint ott lesz egy sas. Igaz, a második sas nyilván berohanható másik egységgel (lásd később). Ez esetben még jól is kijöhetsz, bár látható, hogy kb 4?-et haladtál előre ? ami messze van mondjuk egy menetelt 12-14? ?től?

Nyilván a Kék játékosnak is vannak osztagai, amivel mondjuk máshonnan tudja a sasokat rohamozni. Általában ebben az esetben is a Zöldnek áll a zászló, mert akkor két osztag egymás nagyon közel kerül, nehéz velük forogni, egymást fogják akadályozni. Ilyen esetekre kiváló a Kék játékosnak, ha neki is vannak zavaró egységei, amivel elpucolják az útból a sasokat, és akkor a következő fázisban már a kék nagy blokk tud előre menni. Akárhogyan is, gyakorolj, próbálgass, hogy te is hogyan tudod elkerülni

Arról még nem beszéltünk, hogy mi van akkor, ha a Zöld játékos elfut a sasokkal (ezt a fenti esetben NE TEGYE, később mondom miért). Ezt akkor érdemes csak megtenni, ha a Kéknek rohamtávján belül nincs más Zöld osztag. Ekkor ugye a Kék átirányíthatja a rohamot a második sasra, de ha az is elfut, akkor átlósan előre jött pár inchet, rontott roham ? illetve nem biztos!

A fenti példában PONT nem szabad elfutnia a Zzöld játékosnak, mert egy picit is vicces dobás esetén a rohamozó elkapja a sast ? ne feledd a Kék a rohamtávjához hozzáadja a mozgását. Tehát, amikor úgy terelünk, hogy nagyon közel állsz az osztaghoz, akkor azokat az egységeket beáldozzuk. Tehát ez akkor éri meg, ha előtte jól felkészítettük a csapdánkat, van mivel ellenrohamoznunk a köv körben.

A Kék játékos egyébként akkor teszi jól, ha vár egy kört, a nagy osztaggal nem rohamoz, mert a pozíciók felbontása nagyobb veszteséget eredményezhet, mintha egy körrel később csattanunk be. Tehát a zavaró vagy feláldozható osztagokkal kell rohamozni ilyenkor, és bevállalni a kését ? persze ez nem általános szabály. Nyertél 50-100 pontot kedves kék játékos ? és ez is valami!

Hogyan lehet ezt kivédeni?

Nos, a Kék játékos a kis zavaró egységeivel meg tudja akadályozni az előző helyzet kialakulását. Nyilván most nem beszélünk arról a lehetőségről, hogy magic missile vagy 20 íjász lövés ? mert ha hoztál ilyen támogató dolgokat, akkor ez pont arra való.

Egy rohamseregnek is éppen ezért kell rendelkeznie kicsi, olcsó és mobilis egységekkel.

Amit látok a versenyeken, hogy sokan hatalmas taktikai előnytől esnek el azzal, hogy a kicsi, 20-50 pontos egységeiket nem tudják rendesen beállítani ? ez gyakorlás kérdése. Mindig mire figyelj

  • Nézd meg az ellenfél milyen egységeivel hova mozoghat! Főleg a könnyűlovassággal, skirmish egységekkel.
  • Ezek után állj be úgy, hogy bárhová is megy, te LÁSS rá arra a területre, ahová mehet. Ez nagyon fontos! Ne repülhessen/mozoghasson mögéd. Azt tapasztalom, hogy ezt nagyon sokan elfelejtik, hogy úgy álljanak be, hogy az ellenfélnek hagynak elvonulási lehetőséget ? mert 1 körrel előre kell gondolkodni.

Mindenképpen érdemes megtanulni a saját sereged ilyen egységeit használnod. Én két év kezdő Lizardmen játék után jöttem rá igazán a szkinkek használatára, és mar már mindig viszek terelő egységeket, akiknek nincs más dolguk, mint hogy meghaljanak.

Mennek az ellenfél arcába ? és egy kört BIZTOSAN nyerek azzal, hogy a sereg egyik nagy osztagát feltartom egy körre, ezzel nyerek egy környi rohamot, és esetleg nekem is van időm ellenrohamra, illetve megakadályozom az ellenfelet abban, hogy egyszerre rohanjon be a nagy egységeivel.

A 2012-es ETC-n elértem az, hogy a full roham Ogre sereg csak a harmadik körre ért oda ? ez nekem plusz mágia és mérgezést jelent. Sőt, a harmadik körben én tudtam rohamozni az elvezetett roham miatt! (Igaz, dobtam egy dupla 1-et rohamtávra nem értem oda az 8? ?re lévő egységre? de ez egy ilyen ETC volt 🙂 )

IV. Negyedik lehetőség ? march blokk. Igen, jól látod. Most bár ugye Ld teszt szükséges a march blokk elkerülésére, de ha két-három körön át folyamatosan dobatsz ld 6/7/8 -ra, az biztosan behoz 1-2 hiányos marchot. Sőt, alacsony Ld-s seregnél (Ogrék) kifejezetten megéri erre gyúrni. És lássuk be, láttunk már 10-es Ld-t újradobatva is elrontani – csatát nyerhetsz vele.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sorry, the comment form is closed at this time.