Sze 152011
 

Elöljáróban: a cikk minden WHFB játékos számára tartogathat plusz információkat, érdemes annak is elolvasni, aki nem játszik gyíkemberekkel, vagy ellene. Célom ezzel a cikksorozattal egy hosszútávú értéket létrehozni minden fantasy player számára.

A gyíkember sereg sosem volt általánosságban egy közkedvelt, hype-olt és valami egyedi életérzést sugárzó sereg, mint mondjuk egy Ork, Törpe, vagy Breton (és WoC ). Versenyeken mindig is lehetett velük találkozni, de darabszám tekintetében hátul kullogtak. Ebből is látszik, hogy nem egy átlagos seregről beszélünk, sem a babák megjelenését, sem a játékstílust tekintve. Az előbbi szubjektív kategória, vagy bejön valakinek a sok gyík ? nekem bejön ? vagy nem. Utóbbihoz szeretnék tehát segítséget nyújtani most induló cikksorozatommal.

Anno, amikor belevágtam a gyíkember sereg gyűjtésébe, kifejezetten erősnek számítottak, a ?Cold blooded? (Hidegvérű) szabály pedig a sereg egyedisége, amit hála az Old One-oknak, nem vettek el tőlük. Manapság sem mondható el róluk, hogy gyengék ? sőt ? viszont a sereg nagyon sokszínű, sok mindent kell vele megtanulni ahhoz, hogy eredményesen lehessen velük játszani. Míg mondjuk egy WoC sereg, ahol az erős egységekre nyugodtan rábízhatod magad, mindegyik önmagában megállja a helyét, és rengeteg sebzést tudsz bevinni. Vagy egy törpe sereg, ahol a rengeteg lövés és az erős páncél is magának követel egyfajta játékstílust.

ha gyíkember sereggel szeretnél játszani, akkor

  1. tudj jó sereget összerakni. Ez meglepő, de fontos, nem is gondolná az ember. Ismerni kell a játékosnak a seregét teljes mértékben, mert nagyon sok különböző fajta egység van ? talán ez az a faj, ahol a legtöbb fajta-féle egységet ki is rakhatod az asztalra. Ismét törpe sereggel példálózok, ahol vannak a közelharcos egységeknél (amik nem sokban különböznek) meg lövős egységek. Ez nem kritika vagy bántás, pusztán tény. Erről majd beszélünk később úgy is.
  2. tudj jól mozogni. Ez itt elengedhetetlen, mert rengeteg a 6? -et mozgó egység meg a skirmish, amelyeknek az előnyeit a megfelelő helyezkedésből tudod kihasználni. Ha nem jól csinálod, akkor bukta van. Ugyan persze ez minden seregre ismét elmondható, ám itt mégis csak sokkal fontosabb, mert: tudnod kell skirmishekkel megfelelően bánni, ez ugye nincs minden seregben, főleg ilyen sok. Tudnod kell a 4?-es mozgású kockákkal manőverezni. Tudnod kell a támogató ? egyébként erős ? egységekkel jól flankelni. Tudni kell a szalamandrákkal jól helyezkedni. Tudni kell a repülő egységgel is bűvészkedni, mert a Terradon egy külön műfaj ? amire itt őket használod, olyan nem nagyon van máshol.
  3. szeresd és használd a mágiát. A Slann a WHFB talán legerősebb varázslója, csak a röpködő tzíncs lord és a Book of Hoeth-es High Elf archmage rúg labdába mellette, de a Slann mindenképpen dobogós.
  4. légy otthon a lövésekben? bár ez összefügg a skirmish helyezkedéssel, de bizony itt a lövés egy olyan kihagyhatatlan része a seregnek, ami nem azt jelenti, hogy állsz az alapvonalon, és minden körben dobsz 10-20 kockával. Sablonok, multiple shotok, mérgezések.
  5. tudj hatosokat dobni – ehhez nem fűzök kommentet. Vegyél varázskockákat, amiket csak erre használsz. Nekem direkt külön vannak mágia kockáim és mérgezés kockáim, és működnek ? hiszek a kockamágiában.
  6. tudj három kockából bármikor legfeljebb 6-ot dobni Ld-re ? mármint a háromból a két legkisebb legyen max 6. Ez a szkinkek miatt elengedhetetlen.

Nagyjából ennyi. Nézzük meg akkor most részleteiben az egész sereget, először általánosan, aztán egységről egységre haladva.

Seregösszeállítás

Mint ahogy írtam, hála az Old One-oknak, még mindig eléggé jól használatható a sereg nagy része, sok mindent ki tudsz próbálni, meg kell találnod a saját játékstílusodat, próbálkozz nyugodtan. Nézzük akkor mi alapján érdemes elindulni:

A döntés eleve ott kezdődik, hogy hozod-e a Slannt vagy sem. Ez mindent eldönt. Én többször is kitaláltam, hogy Slann nélkül játszok, de valahogy sose tudtam megvalósítani, mert az Oldblood hős jó, jó, de a mágia a 8. kiadásban nagyon kell.

Lehetséges egy 2-3 szkink papos olcsó dispell seregre rágyúrni, ahol a Heaven az egyedüli nyitva álló mágiaiskola? de a lvl4 varázsló hiánya azért szerintem megbosszulja magát. Lehet ekkor próbálkozni Karnoszauruszra ültetni a Lordot, ez fluff seregnek ideális lehet, bár a Carno D3-as sebzése a nagy lények ellen, egyre jobban kiállt azért, hogy az ember berakja a seregbe. Mivel még sosem játszottam Slann nélkül, ezért ebben a tekintetben hasznos tanácsokkal nem szolgálhatok. Versenykörnyezetben felejtős, mert jön egy lövős ellenfél, és véged.

Slann

A Slann buildje mindent meghatároz, itt kell eldöntened, hogy merre indulsz tovább:

Temple Guard ? ha őket hozod, akkor a Slann mindenképpen ide kell, hogy csatlakozzon, nem hagyhatja el az osztagot. Régen én mindig hoztam a TG osztagot, mert az S5 erő és a WS4 az jól jön nagyon, lövések ellen 3+ -os páncél? Érdemes ezzel próbálkozni, mert van egy Halálcsillag osztagod, amit mágiával buffolva és Life-ból felgyógyítva kvázi megállíthatatlan. Amire kell nagyon figyelned, hogy a Shadow mágia elfúj mint a szél az I teszttel (ugyan a TG-ken 2-es, ami már valami). Plusz, hátránya, hogy nagyon nem vagy mobilis. A tapasztalt ellenfél elkezd elterelni és 50 pontos egységekkel etetni, a benne lévő 800-1000 pont meg nem hozza vissza az árát, a sereged többi részét pedig megeszik. Nyilván ez küldetés függő, egy döntetlenre azért mindenképpen jó vagy. Egy komolyabb ütős lord ellen bajban leszel, mert a Slannt kihívja, akkor nem adja a 9-es LD-t senkinek, ami azért tud hiányozni ? de legalább túléli. Ha BSB, akkor legalább az újradobás működik. Később beszélek a Slann felszereléséről, ott lehet persze kombózni.

Összegezve: bizonyos sereg ellen jó lehet, de túl sok pont egy helyen, az ügyes ellenfél ezt kijátssza. Lehet ellensúlyozni mással: ez tőled függ, neked mi esik kézre.

Nincs Temple Guard: Egyre jobban kezdem megkedvelni ezt a lehetőséget. Elsőre veszélyesnek tűnik, főleg egy Démon sereg (Bloodthirsterrel) szemben, de nézzük mink van. Először is odaadjuk neki a Crown of Command-ot, amire Stubborn lesz a Slann, és megvesszük neki a Higher State of Consuisness-t, amitől éteri lesz. Ezzel azt éred el, hogy egy sima, bármekkora osztagba bezavarhatod a slannt, ott fog állni 9-es Ld-re stubborn, s mivel BSB lesz ? nyilván ? ezért esetleg még újra is dobod a töréstesztet. Ha adsz neki egy warbannert, akkor már van 2 CR-ed fixen, azaz még a kockákon kívül meg is futtatsz dolgokat. Előnye, hogy mozgékony vagy, és oda adod a 9-es Ld-t, ahová akarod, ahol szükség van rá.

Ötlet: aztán rávarázsolod life-ból vagy tűzből azt a varázslatot, amitől közelharcban sebez ? ezzel még fogyasztod is az ellenfelet!

Amire figyelned kell, az a mágikus sebzés: adunk neki egy tűz ellen 2+ -os wardos amulettet, 5 pötty, és jó eséllyel a sebző mágiák nagy rész ellen védve vagy. Az ilyen D6 S4 varázslatokat meg kiengedheted nyugodtan, mert D6-ra könnyű nagyon rosszat is dobni, utána meg 4+ -on sebez, 4+ wardod van? Szóval nem jelent veszélyt, ezzel kvázi meg is védted mindentől, ami nem valami varázsfegyveres ütős lord.

Ötlet: hogy spórolj még további 50 pontot a Loremaster képességen, érdemes neki adni a Plague of Tepok-ot, amivel 5 varázslatot fog ismerni, azaz 5 kockával dobsz. Ezzel kvázi tutira meglesznek azok a mágiák, amikre szükséged lesz. Amit buksz vele, hogy nincs már Arcane Item.

Ötlet: folytatva az előbbit: amit érdemes Arcane-ból a Slann-nak adni, az a ?2+ -on átadom a Miscastot egy LoS-ban lévő varázslónak? item. (Cuppet Hands of the Old Ones). Ez egy varászló-heavy ellenfél ellen ideális (HE, stb?) Hátránya: drága ? de életet menthet.

Ötlet: az egyik legjobb varázsvédelem, amivel a dispell scrollokat helyettesítheted, a Slann képesség, a Becalming Cogination. Ezzel egy 24?-en belül lévő varázsló 6-os dobásait az ő mágia fázisában ignorálod. Nos, ezért pöpec védelem, mert így megúszod az Ellenállhatatlan Erővel kijött Pit of Shades-t, ami 66%-ban elviszi a Slannodat. A szaurusz kockádnak meg a 83%-át. Ez pedig kell. Plusz ezzel sokat gyengíted az ellenfél varázsfázisát, könnyebb dispellezned .

Ötlet: vehetsz a Slannak MR3-at is, ha mondjuk tudod, hogy nagy varázslabda lövős sereg ellen mész, ezzel ha TG osztagban vagy, kapsz sebzés ellen 4+ wardot ? azért az jó! 🙂 És, ha magányos éteri Slannod van, akkor meg lesz egy 1+ -os wardod mágából fakadó sebzések ellen. Ez jó. Továbbra is egyedül a varázsfegyveres ütős hősöktől kell tartanod. Egy Breton lord vagy egy BT. Hátrány: baromi drága a Slann, ha mindennel felszereled. Igaz, tartja a pontját. 🙂

 * * *

Tehát, van egy éteri, stubborn slannunk, megvettük neki ugye a szinte kötelező Focused Ruination-t, amivel plusz egy kockát kap minden varázslathoz. Ez az, ami a Slannt naggyá teszi. Kvázi ezzel azt éred el, hogy mindig olyan lesz, mintha 12 kockából varázsolnál egy körben. Ha meg dobsz mondjuk 3-at mágia szelére, akkor is simán elmondasz két varázslatot, egy 2 és egy 3 kockásat, amiből az egyik tuti kijön (nyilván 8+ – 10+ -os varázslatokról beszélek).

Slann, mint Battle Standard Bearer

Kötelező. Ne feledd, ő vehet magának varázstárgyat dögivel a varázs-szászló mellé, tehát vétek kihagyni ezt az opciót. Nézzük miből érdemes válogatni, természetesen itt is ízlések és pofonok, pár ötlet csak:

  • +1 Mozgás zászló ? ha TG osztagban van, nagyon jól jön a M5, és csak 15 pont
  • Huanchi Blessed totem ? na, ez már valami ? volt régen. Ha berakod a TG osztagba a Slann-t, akkor az ellenfél meg fog lepődni, amikor bemozog, hogy berohamozzon téged, és te rohamozol. Igaz, most hogy kvázi egy CR-en múlik, hogy ki rongyol, nem éri már meg. Ha mondjuk Sztegákkal , CO-kkal és Kroxikkal támogatod a rohamot, akkor erre már jó tud lenni, hogy egyszerre érjetek oda, és mint kés a vajon. Csak egy ötlet ? 7. kiadásban jobb volt.
  •  Standard of Discipline ? azaz +1 Ld. Ha bent van a TG osztagban a Slann, akkor a TG-k 9-es Ld-re stubbornok és újradobják, de mindenki más 12? ?en belül 10?-es Ld-re újradob. Ha magányos a Slann, akkor mindenki 10? Cold Blooded és újradob ? kvázi 50 meccsből egyszer rontod el.
  • War Banner ? magányos Slannak jöhet jól, fixen 2 CR-rel rendelkezik, tehát a nem-sorbónuszos osztagokat töri, mint a betont.

A többi zászló az adja magát, azt nem ecsetelem.

Ami a lényeg:

találd meg az egyensúlyt a sok tápos cucc és a túl nagy értékű lord között. Oké, hogy fel van fegyverezve mindennel, de kérdés, visszahozza-e a pontját? Ér-e annyit? Én azt találtam, hogy a karácsonyfa Slann és a minimalista Slann között igazából olyan nagy különbség nincs. Ne menj 500 pont fölé semmiképpen, az már túlzás, és ha kihozod 400 pontra, akkor az nagyon jó. Az ETC-n egy 385 pontos Slannal játszottam, éteri magányos stubborn, varázs-zászló nélkül: teljesen jó volt mindenre. Amit még beraknék hozzá 50 pontért a ?Becalming Cogination?, és 15 pontos +1 varázslat item: ez így 450 pont: plusz kockából varázsolsz, tudsz 5 varázslatot. Jah, plusz még a 2+ ward tüzes sebzés ellen.

Hogyan mozogj a magányos Slannal?

Mérd fel, hol van varázsfegyver az ellenfélnél ? nyilván hősöknél lehet, esetleg unit chempánál ritkán. Ha röpködős ütős lordra számítasz előre (Sárkány, Démon), akkor hozd TG osztagba a Slannt. Ha versenyen vagy és éteri a Slann, és veszélyes ellenfélre számítasz, akkor próbáld feltartóztatni, egy osztagba átmenni, kihívást visszautasítani.

Egy sima hős varázsfegyverrel, mondjuk Dark Pegazuson vagy valamilyen hátason azért nem jelent akkora veszélyt, hiszen 3-4 támadása van, neked meg van 4+ wardod: egy sebbel megúszhatod, azt meg Life-ból vissza tudod gyógyulni se perc alatt. Ilyenkor hagyd, hadd jöjjön hátulról, oldalról, nem számít, csak te ne legyél túl messze a kásától, mozogj bele bátran a közepibe, ez a Slann megfutatthatatlan. Szóval egy Breton lord meg egy BT az, ami szívat ? ilyenkor fel kell kötni a gatyót.

Ha osztagban van a varázsfegyós hős, akkor kerüld el azt az osztagot, és szépen gyalogolj bele a legveszélyesebb osztagába nyugodtan ? azt ugyanis feltartod a végtelenségig. Egy 500 pontos chosen, két-shrineos, anyámkínja osztagot körberöhögsz, feltartod, ott fog állni lila fejjel, te meg szépen kinyírod a többit. Utálni fognak.

Egyedül tűz mágiával lehet mágikus sebzést adni egy osztagnak, de az ellen meg neked lesz ? mert tüzes ? 2+ -os wardod. Szóval hajrá! Ne féltsd a Slannt, be a nehézlovasság elé, és kész.

Amit ugye ez a koncepció nem szeret:

  • Vámpír sereg éteri lényekkel, de akkor meg eldugod, hogy ne érje el, és kész, vagy osztagba mész, vagy bevállalod. No problem a vámpír ? megoldható.
  • Démon sereg ? ott mindenki mágikusat üt. Hát igen, ez a szopó ág.
  • Skaven sereg – mondanom sem kell, szinte minden mágikusan lő és üt, egységbe kell tenni.
  • Wood Elfek – a forest spirit mágikusat üt – had üssön.
  • Káoszlovagok ? elkerülni őket ? megoldható.
  • Repülős ütős, varázsfegyveres lord ? a hős még vállalható, és ha ügyes vagy, megoldható. Figyelni kell.
  • Sok D6, vagy nagy erejű nem-tüzes mágia ? ellenszerét lásd korábban a mágiavédelemnél. Nyilván egy S6 villámcsapás tud fájni, és akkor neki kell dobnia egy hatos darabszámra, neked meg két 4+ -t nem szabad elrontani. Vagy egy körben sok kis D6 mágia ? megoldható, két esélyes.

Lényeg: ha valaki nem démon, és nem készül DIREKT ellened, akkor ez a koncepció neked kedvez.

 * * *

Nos, azt hiszem minden tudásomat átadtam a Slannal kapcsolatban, és még a cikk negyedénél sem járunk. Készüljetek, hamarosan jön a következő.

Akinek bármilyen plusz ötlete, információja van, kérem tegye közzé hozzászólás formájában, belerakom a cikkbe majd.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

  8 hozzászólás to “Seregelemző – Lizardmen – 1”

  1. Orkoknál is össze kéne hozni valahogy egy ilyen hőst 🙂

  2. Megjegyezném hogy az egyedül mozgó éteri slann halott skaven ellen. abomination, doomwheel, hosszúpuskák, censeresek, wepon teamek, furnace… mind mind mágikus. ahogy wood elfnél is sokan ütnek mágikusat.

  3. nosfi: oopsz, ez alap, már írom is bele.

  4. Uff!

    Nagyon jó kis cikk, mivel most barátkozom újra a fantasyval, nagyon jól jön ez a sereg bemutatósdi…remélem mihamarabb jönnek az Ókok!
    WAAAGH:)

    Sebitar

  5. Kérdés a többiekhez: melyik faj legyen a következő?
    (tervezett fajok részemről: WoC, Empire, High Elf, Dark Elf)

  6. Hello!
    Ebben a sorrendben szerintem tök jó 🙂 de minden esetre én a WoC-ra szavazaok mint következő kivesézendő témakör ^^.

  7. Részemről Dark Elf, főleg ETC véleményekkel fűszerezve

Sorry, the comment form is closed at this time.