aug 032011
 

Két csataleírás elkészítése között elgondolkodtam a WHFB játszhatósági szempontjain. Illetve régebb óta gondolkodom valamin, de ma megjött az ihlet is. Arról van szó, hogy itt van nekünk ez a sok csodálatos sereg, viszonylag átgondolt és jól működő alapokon nyugvó szabályrendszer. Otthon mindenkinek halomban állnak a figurái, évekig játszottunk lelkesen a fantasyvel? És nagyon sokan azt mondják, hogy az új kiadás miatt nem játszanak. Tényleg? Biztos ez?

Elmondom mi nem hagy nyugodni? régebben, a szerepjátékok hőskorában nagyon is aktív és bevett szokás volt az, hogy a 4-5-6 aktívan együtt játszó csapat a számukra nem tetsző szabályokat átírta. Mi is nagyon sok ?házi szabállyal? játszottunk Mágust évekig. Minden csapatnak megvolt a maga szokása, kibalanszolt rendszere. A világ tekintetében is így tett általam minden ismert játékos. Elvetettek vagy behoztak dolgokat a világba ? van, akik eleve elvetették a kóborló és hentelésre vágyó kalandozó-feelinget, hogy három berúgott barbár lehentelje a városőrséget? és így tovább, nem megyek bele a részletekbe.

Azt nem értem, hogy ez miért nem alakult ki a Fantasyban? Elég sok emberrel és klubbal vagyok távolról kapcsolatban, de hírét csak apróbb változásoknak hallottam, de komolyabb módosításokról nem tudok.

Arról nem is beszélve, hogy a lelkes hobbisták általában publikálni szokták komolyan átirataikat, a többiek javulására. Itt van pl. nekünk ez a 8. kiadás. Nem értem, hogy önkezdeményező módon miért nem történek meg az alakítások? Akik azt mondták, hogy ?eh, de szar ez a 8. kiadás, inkább nem játszom?, miért nem tartották meg a ?lázat?, és találtak ki jobbat?

Mert ezek kialakítása teljesen természetes lett volna? Ott vannak az űberbrutál kombók, a Hidrák és Steam Tankok. Baráti (nem-verseny) játékokon inkább nem hoz az ember, mert nem akarja feláldozni az ellenfél élvezet faktorát a nyerni-akarás oltárán.

Vagy csak én nem tudok ilyen komolyabb kezdeményezésről, lévén nem vagyok aktív klubtag fantasy-s klubokban? Győr, Fehérvár, Keszthely, Gyöngyös, Veszprém, Szolnok, Szeged, Eger, Sopron, Pécs és akit még kihagytam? Nálatok vannak komolyabb házi szabályok, rendszerek?

S vissza az alapkérdéshez: biztos, hogy azért nem játszanak sokan, mert a 8. kiadás így meg úgy?

A ?hatalmas? rajongó tábor szerte a világon miért nem hoz létre profi szabályokat? Igen, ott van az ETC, de az túlzott megkötéseket tartalmaz sokak számára.

Vagy lehet, hogy nem is lehet ezt jól megcsinálni? És az ETC szabályrendszere az egyetlen komoly próbálkozás? Vagy van más is, csak én nem hallottam róla?

Nem tudom tudjátok-e, hogy rajongók 12 féle különböző seregkönyvet hoztak össze, komoly munkával. Miért nem találnak ki jobb és működő szabályrendszert?

Egyszerűbb áttérni a skirmish játékokra? Vagy más fantasy-s játékokra? Nem hallom, hogy a Mantic féle rendszer olyan hú de elterjedt lenne itthon?

Tudom, csupa kérdés, de remélem a válaszokból majd okosabban leszünk.

Mert én pl szívesen játszanék egy kitesztelt, javított verziójú szabálykönyvvel, seregkönyvekkel. Ha lenne ilyen. Vagy csak gugliznom kéne? 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

  15 hozzászólás to “WHFB underground”

  1. Hát nálunk Fehérváron nincsen semmi szabálymódosítás. Mi lelkessen nyomjuk a 8. kiadást. 🙂 Szerintem egyáltalán nem rossz az.

  2. Érdemben ugyan nem tudok nyilatkozni (csak a 8. kiadást olvastam), de ha sokan nem szeretik a nyolcast lehet játszani a hetessel is nem?

  3. Hát, mihozzánk nagyjából a 8. kiadással egyidőben törtek be a skirmishek, így a “jujj-de-rossz-rendszer” mellett rögtön ott volt a nem is kiskapu, hanem egy brandenburgi kapu. Ezért Szegeden sokaknál dobozba kerültek a seregek. Egyszerűbb, mint nekiállni és elkezdeni X seregkönyvet megfaragni, illetve belekontárkodni a szabálykönyvbe, amit úgysem tudsz úgy megváltoztatni, hogy mindenki elfogadja.
    Továbbá, ha berögzül a háziszabály, az a város határain kívül már gondokat okoz. Mert míg Mágusozni nem nagyon jártatok el 2-3 városba, nem érintkeztetek esetleges saját háziszabályaival, addig nem volt gond De a Warhammernél már az ember csak elmegy egy két versenyre, ahol pedig mindenképp konfrontálódik a saját rendszer.

    De -és most jöjjön egy saját gondolat- aki egyszer hammerezett egy jót, annak hiába vannak a skirmishek, mert hiányolni fogja a nagy csatákat. Így aztán Szegeden főnixként éled újra a nagypontszámú fantazy. Ami végülis nem is olyan rossz, csak kicsit lebutított.

  4. Pécs kimaradt – szokás szerint :D.
    Szerintem is inkább az új skirmish játékok lehetnek az oka, na és maga a rendszer, hogy visszaesett a fantasy.

  5. Bocsánat, Pécs hozzáadva!
    (mijazhogy szokás szerint? 🙂 )

  6. Bala van egy első ránézésre nagyon jó és egyszerű rendszer ami gw-s figurákat haszál csak senkit nem birtam rávenni a kiprobálásra eddig. A rendszer neve Armies of Arcana.

    A gond az hogy van rengeteg alternativ rendszer skirmish és nem skirmish is fantasy, sci-fi, steam punk… stb. Igy nem erölködnek az emberek egy rendszerrel ami nem megy hanem keresnek egy másikat. Illetve a gond az hogy x embernek bejön a 8. y-nak meg nem.

    Háziszabály ezt már egy játékban kiprobáltuk az eredmény a játékegyensúly teljes felborulása pedig csak egy minimális változtatás történt. A gond az akinek ez tetszik csak e szerint játszik

  7. Garvey, tudok róla (nem ez a Matic-é?). Nekem az AoA nem jött be első olvasatra, és az elmesélésed alapján…

    B

  8. nem, Mantic-e a Kings-of-War.
    AoA egy harmadik.

    mindket alternativaval ugyanaz a gond, jobbnak tunnek, de ellenfel hianyaban teljesen mindegy mit nyujtanak.
    + amit a KoW-bol olvastam(meg elejen valami rovid osszefoglalo/beta), az alapjan szinte ugyanaz, mint a WHFB, igy a valtas nem volt fontos.(mondjuk ugyanaz irta, es majd osszes alapszabaly egyezett)

    Bala kerdesere: Pecsett eleg jol elvan a whfb 8th, talan meg jobban is, mint a 7-ik kiadas. Egyeduli problemas dolog a random rohamtav, az is talan csak nalam. Valojaban szinte semmi kulonbseg nincs akozott, hogy 2(3)d6-al atlagot dobsz vagy duplamozgas (igazabol a 2(3)d6 az esetek jo reszeben meg jobb is).

    Igazabol a 8th azoknak tetszik legkevesbe, akiknek a whfb jatek arrol szolt, hogy: uberdurva egyseget betol, eloszor ut, ellenfel nem ut mar vissza, majd legazol.

  9. EGER: Nálunk kevesebb mértékben volt fantasy, még a 7. kiadásban. Nálunk inkább a 40k elbutulása miatt tértek át az emberek a skirmishekre, mivel használni is akarták a fejüket, nem csak kockákat hajigálni.
    Amerre jártam az országban, általában több pozitívat hallok a 8.kiadásról, mint negatívat. 1. Rohamkor is I szerinti ütés, 2. varázslat, de az nagyon bassza a csőrét mindenkinek. 3. True los. A többinek a többség örül(köztük énis).
    Ja, főleg azok hagyták abba (ideiglenes v véglegesen), mert a seregük sokkal szarabb lett mint volt(VC,WE vagy csak simán a stílus amivel játszottak), és akik ellen a legtöbbet játszanak meg top tierbe kerültek. (HE,Skaven, WOC).
    sokan orroltak a nem átgondolt erratakra is.

  10. A mantic másik gondja hogyha minden igaz továbra is az a kb 12 oldalas szabálykönyv van életben. Itt tehát a fö gond maga a rendszer primitivsége. Nagyon jó induló játéknak legalábis szerintem de aki már benne van ebben annak túl egyszerü..

    Az AoA érdekessége hogy a szabályok rész kb 40 oldal példa játékkal viszont ebből 16 oldal csak a mozgással(és a repüléssel) foglalkozik és ebben a 40 oldalban nincsenek benne a varázslatok vagy mondjuk a lénykreáló szabályok ami annyira kidolgozott hogy komlett sereget lehet rá épiteni a 0-ból.

    Csak az a gond hogy nem találsz erre se senkit mert nincsenek külön figurái ami megragadja az embert kidolgozott háttér világ ami sokakat megragadhat szintén.

  11. A klubb nevében nem tudok beszélni, ott még Veszprémben játszák a fantasyt. Én már nem igazán, remélhetôleg ideiglenesen csak. Amellett, hogy elkerültem Magyarországról a BoneHeart által írtak miatt hagytam fel vele. Mivel a lovasságot meglehetôsen kiherélte az új könyv breton nemes seregemmel nem olyan élvezetes már a játék. Nem zavar ha veszítek (nyertem is néha a 8. kiadással), de olyan alapvetô szabályok módosultak, ami az én meglátásom szerint a taktikáról a hangsúlyt a seregösszeállítás és a szerencse felé tereli.
    Háziszabályok. Hát, m?ködô módosításoknak kicsi esélyét látom. Nehéz okosan belenyúlni a rendszerbe (ezért is bosszant, hogy a nyolcadikban ilyen keményen megtették). Macerás kikísérletezgetni és máshol nem fogadják el.

  12. Szerintem elsősorban azért nincsenek háziszabályok, mert másmilyen a játékos kultúra. RPG-nél szinte mindig a haverokkal, barátokkal játszottál, játszunk. WH-t meg szinte bárkivel – és a többség így is kevesebbet játszik mint szeretne. Másik nyomós ok, hogy az RPG-knél általában csak egy alapkönyv volt, amiben az összes lényeges szabály benne volt. A kiegeket meg vagy használtad, vagy nem, vagy kihúztál belőle kasztokat/cuccokat/varázslatokat és kész. Ugyanez nem járható a WH-nál, mert sokkal komplexebb a játék. Eleve mindenkinek halomban állnak otthon a figurái, és ha már vannak otthon hidrák/gőztankok, akkor szeretné is használni.

    Aztán ott van még egy ok: a 90-es években igen nehéz volt beszerezni egy-egy új RPG-t (a mai lehetőségekhez képest). Ma meg bármit let** megvehetsz az interneten, de WH jellegű szabályokból szerintem száz is van ingyenes. Kényelmesebb és egyszerűbb.

    Egyébként személyes véleményem, hogy nekem olyan mindegy melyik szabályrendszerrel játszom a WH-t (4-től próbáltam mind, bár 7-tel csak 1-2 csatát játszottam), általában az határozza meg a játékot hogy kivel játszom. A hangulatot, a szórakozást pedig nem feltétlenül egy jobban kiegyensúlyozott játékrendszer fogja megadni.

  13. Ubi: Nagyon jókat írsz.
    Mantic; kings of war: A Mantic célja egyértelműen az GW-s játékokhoz gyártani alternatív figurákat fasza áron. Ez eléggé be is jött neki, nagyon sokan vásárolnak tőlük (tudnátok hogy szeretik őket külföldi VC forumon). Ezért is a kis primitiv szabályrendszer. Ha a rendszer is fontos lenne, biztos megírták volna. Vannak ott ügyes (és volt GW-s) emberek is, tudásból sztem nincs hiány.

  14. Hali!

    Érdekes dolgot feszegetsz, számomra a fantasys korszak végének több oka volt.
    Egyrészt ugye ott van az ár. Emlékszem, mikor belekezdtem a hobbiba, mindenki azt mondta, hogy ez egy ilyen játék, olcsóbban nem megy stb. Azóta eltelt 7 év, sok egyéb játékot megismertem, rá kellett jönnöm, hogy való igaz, hogy ez egy drága hobbi, de az is igaz, hogy abból a pénzből, amibe egy Warhammer sereg kerül, abból jópár skirmisht el lehet kezdeni, történelmi játékhoz (legyenk 1/72-es műanyag, vagy 10-15mm-es fém) sereget meg pláne lehet építeni, akár többet is.

    Emellett nekem komoly problémám még, hogy én tényleg nagy csatákat játszanék, ahhoz viszont szerintem a 28mm-es figura lépték külön-külön baselve nem a legmegfelelőbb. Egyrészt ugye megint ott a pénzügyi oldala, egy 3000 pontos sereg nem piskóta összeg. Másrészt a külön baselés engem személy szerint mindig idegesített, borulnak a figuk, kell többféle movement tray, ha alakzat váltással akarok játszani stb. Emellett egy ekkora sereg kifestése sem kis meló, én meg nem vagyok valami nagy festő, szóval egy-egy figurán rengeteg időt elszórakozok.
    Na szóval oda akarok kilyukadni, hogy nekem mostanság nagylétszámú csatákhoz kezdenek a 10mm-es figurák sokkal szimpatikusabbá válni. Könnyebben festhetőek, szállíthatóak, olcsóbbak stb. Ja és ugyanakkora helyen sokkal nagyobb csatákat lehet játszani!

    A harmadik dolog az a szabályrendszer.
    Nekem nagyon hasonlított a szituáció a MAGUS-ozós éveimre. Amíg csak azt ismertem nagyon jónak tartottam, de ahogy belekóstoltam egyéb rendszerekbe, rá kellett jönnöm, hogy vannak bizony sokkal jobb rendszerek, világok. Kb. így voltam a WH-el is. Ha már mindenáron warhammer fantasy, akkor az AoA vagy akár az Impetus fantasy változata sokkal kellemesebb, sokkal kevesebb szabálymagolással.

    Az utolsó pedig már csak személyes probléma. Engem a méregetés bizony mindig is zavart a játékokban. Egyrészt ott van ugye a saccolás téma, van aki imádja és a hobbi legfontosabb részének tartja, szerintem tök hülyeség. Másrészt ott van a mozgatásnál +2 cm esete, ami kellemetlen szituációkhoz tud vezetni.

    Nemrég találtam egy remek kis hex based játékot
    http://www.tridentebologna.it/images/regolamenti/anticamente/Anticamente_12-16-10_uk_low.pdf
    a tervem, hogy ehhez csinálok egy gondori és egy ork sereget.

    Na jó sokat írtam 😀 mindenkitől elnézést.

  15. Itt a Balaton mellett szeretjük és míveljük a fantasy-t, annak ellenére, hogy főként 40k-zik a játékosállomány. Ritkán tudunk összegyűlni az asztal mellett, így nem fenyeget minket az a veszély, hogy ráunjunk a WHFB-re, és szvsz attól is igen messze vagyunk, hogy háziszabályokat kezdjünk gyártani.

Sorry, the comment form is closed at this time.