máj 182015
 

A ZOMBIK MÁR A SPÁJZBAN VANNAK – 5. rész.

Köszöntöm a Kedves Zombicide rajongókat a cikksorozat ötödik – talán leghasznosabb – részében, az ULTRA RED módban.

De Kunó, mi van a negyedik résszel, az miért maradt kihrggg árrgghh…. (csobbbb)

Tehát, ha valaki még a cápák között akarja végezni, az nyugodtan kérdezzen rá a negyedik részre, ami a Zombikutyákról, az Angry Neighbours kiegészítőről és a Prison Outbreak-ről szól, tehát az eleddig nem tárgyalt dobozokról. Senki? Rendben, akkor folytatjuk.

A Zombicide univerzumot bemutató írások: Season 1 (blue), Season 2 (yellow), Season 3 (orange), Összefoglaló (ultrared), Black Plague

Ebben a részben először néhány hasznos „mit vegyek” tippet szeretnék adni a leendő Z+ tulajdonosoknak, vagy a gyűjteményüket fejleszteni vágyóknak. Az írás fennmaradó részében pedig sok kezdő és középhaladó taktikai tanácsot találtok majd a különböző pályákhoz, a különböző dobozokhoz. Próbálok mindent érinteni majd, de nyilván ez lehetetlen feladat. Mégis, bízom abban, hogy extra tippeket mindenki talál majd magának a játékélmény fokozásához.

Mit vegyek?

Ahogyan azt a harmadik rész végén próbáltam fejtegetni, ha megkérdeznéd, hogy melyik alapdobozzal is érdemes kezdeni a játékot, akkor bajban lennék.

Első tipp: Ha nem kívánsz hatalmas pénzeket egy játékba invesztálni, viszont hosszú távon jó szórakozást szeretnél, mondjuk 40+ játékalkalmat minimum, akkor tiszta szívvel azt mondanám, hogy szerezd be a Zombicide 1-et. Ehhez tölts le a netről küldetéseket, a kedvetekhez illő nehézségben, és kvázi sosem unod meg a játékot. Ez a legköltséghatékonyabb megoldás.

Ehhez a dobozhoz begyűjtheted még – a korábbi cikkben említett – Toxic City Mall kiegészítőt, és így együtt sok változatosságra lelsz. Továbbá a Zombikutya kiegészítő beszerzése javasolt, mert az nehezíti a játékot a szupergyors kutyák miatt, és így kellően skálázhatod az összes játékalkalmat a saját ízlésednek megfelelően. Ha szereted a kihívásokat, tovább variálhatsz, pl: kevesebb karakterrel játszani egy Hard pályát zombikutyákkal, igazi Nightmare élmény, ajánlom mindenkinek!

Illetve érdemes lehet beszerezni a Season 2 – Prison Outbreak-et, és a mellé megvenni az eredeti alapdoboz térkép-elemeit. Ezzel kinyílik a kapu a töménytelen ingyenes küldetéshez, plusz a van egy rendes nagy dobozos játékunk is. Viszont az S2 doboz alap zombijainak száma sajnos nem elegendő a Season1-es játékokhoz, így még egy extra zombi pakkot is be kell szerválnunk ha nem elégedünk meg a Berserker zombikkal történő helyettesítéssel. De ez még mindig olcsóbb, mint a két nagy doboz.

Második tipp: Ha beleszerettél a játékba, hosszú távra tervezel, nem szeretnéd megbánni a vételt, valamint anyagilag is készen állsz a pénztárcád kinyitására, akkor az alábbi lehetőségek közül válassz:

  • várd meg a májusban induló Zombicide: Black Plague Kickstarter-t, mert biztosan jó lesz. Erről részletesen majd úgy is olvashatsz itt a blogon.
  • ajánlom például a Season 3 – Rue Morgue beszerzését. Ebben annyi extra játékmódot kapsz, hogy hosszú távra izgalmas befektetés. Mivel ebben a dobozban „csak” 10 küldetés áll rendelkezésedre, várnod kell majd a neten elérhető ingyenes küldetésekre, de addig is az alapjáték szcenárióit nehezítheted a Crawler zombikkal, vagy egymás ellen játszhatsz a barátoddal, és így tovább.
  • szintén jó választás a Prison Outbreak doboz.

Ha a Zombicide-rajongásod azt mondja, hogy ne állj meg, úgy is megveszel mindent, ám ha hallgatunk a JPÉ-re (Józan Paraszti Ész), akkor racionálisan azt kell mondjam, hogy hiába szerzed be a Prison Outbreak-et, az Angry Neighbours kieget, egyszer minden küldetésed elfogy, és akkor úgy is a netes küldiket fogod játszani a Season 1-hez. Ha addigra még nem untad meg a játékot. Tehát ezek beszerzését tényleg csak akkor tanácsolom, ha nálad a társasjátékok gyűjtése is fontos, illetve nagy a Zombicide-szerelem. Ha úgymond – pozitív értelemben – egy hétköznapi játékos vagy, akkor véleményem szerint elegendő az alapjáték és még egy doboz hozzá: ezzel hosszú távon több újrajátszhatóságot nyersz, és nem áll a pénzed drága játékokban évekig. De ez persze egyéni döntés, én csak a racionalitás halk hangocskája vagyok most, amit úgyis elnyomsz.

Játéktippek, kezdőtől a haladóig

Tisztán emlékszem még a negyedik, vagy talán az ötödik játékalkalomra, amikor is kétszer egymás után véreztünk el az egyik alapkönyves hard pályán. Ez egy baráti, Bükk-béli hétvége egyik átlagos estéjén történt. Másnap reggel mindenkinél direkt korábban ébredtem, egyedül kiraktam a pályát, s nekiálltam a feltörésének. Imádom ezt az érzést, amikor egy nehéz feladat előtt állok, és ki kell találnom a megoldást. Időközben felébredt a párom, beszállt segíteni, de ismét elbuktuk a küldit, majd negyedjére is nekiálltunk… és megcsináltuk. Ekkoriban még bőven a kezdő kategóriába tartoztunk, de szuper élmény volt nyerni.

Innentől kezdve sorozatban alkalmaztuk a megtanult nyerő technikákat. Azt vettük észre, hogy egyre kevesebb kihívást jelentenek a pályák, és a netről vadászott nehéz küldetések pótolták csak a napi zombiölő adagunkat. Egy idő után már ez is kevés volt, és a játék pihent egy kicsit a Season 3 megjelenéséig, amikor is újra nehéz feladatok elé lettünk állítva, amiket ismét feltörtünk, és most jön a Season 2 megfejtése…
Ennek az útnak a tapasztalatairól szeretnék most mesélni – remélem, lesznek olyan olvasók, akik számára hasznos tippeket tudok adni.

Mindig kékben

Talán a legfontosabb szabály, hogy ameddig csak lehet, senki se menjen át sárga veszélyességi szintre. Úgy csereberéljétek a fegyvereket, hogy minden túlélő elérje a 6 XP-t, és csak utána, egyszerre, egy kör alatt menjen át mindenki sárgába. Ha lehet, addig minden ajtót, ami csak elérhető, nyissatok ki. Nem baj, ha otthagyjátok a zombikat, hadd jöjjenek, hiszen 0-2 darabok bukkannak fel, ez a mennyiség pedig kezelhető. Amíg a csapat egy része ajtót nyit, addig szerelkezzenek fel a többiek, esetleg 1-2 karakter felveheti a szükséges 5XP-s küldetés-jelzőt, hogy ne hagyjuk azokat hátra – pályától függően. Ez az aranyszabály.

Mindig sárgában

Ugyanez: csak akkor szabad átmenni narancssárga szintre, ha már mindenki a lehető legjobban kimaxolta magát a zombiöléssel. Itt már persze lehetnek elmaradások, áldozatok a stratégia érdekében, ám 1 karakternél több ne maradjon le a fejlődéssel, ha lehetséges. Érdemes akár 2 kört is látszólagos semmittevéssel, ajtónyitással, zombiirtással és lassú haladással eltölteni. Narancsba csak a végjátékban szabad átmenni, amikor már nincs sok hátra, és tiszta az út a győzelemig.

Akciók kiosztása: keresés

Soha, de soha, de soha ne keressen az utolsó karakter, főleg ne az utolsó cselekedetével, mert úgy is akkor fogjátok a zombi kereső kártyát felhúzni. Mindig csakis az első akcióval keressünk, hogy legyen időnk kiírtani a pont a legrosszabbkor felbukkanó zombit.

Extra aktiváció kártya

Sárga szinttől kezdve mindig számítsatok az extra aktivációra, mert pont a legrosszabbkor fogjátok felhúzni. Nyilván nem lehet állandóan készülni ellene, de ha választhattok, akkor MINDIG érdemes a BIZTONSÁGOSABB megoldás mellett dönteni. Ahogyan a zombis filmekben, a hősködésnek karakterhalál a vége. Mindig a biztonságosabb úton…

Cserebere

Ha sok a zombi, akkor egy helyen állva adogassuk át a tuti-zombiölő, kombós fegyvereinket, mint például a láncfűrészt közelharcban, vagy távolsági fegyvernek a dupla lefűrészelt csövűt, tölténnyel együtt. Így együtt a csapat mindent le tud rendezni, ami nem Abomination.

Egy sebpont tudatos bevállalása

Sokszor a taktika része lehet, ha egy karakter bátran bevállal egy sebpontot – ezzel sok mindent meg lehet menteni, főleg ha kékben vagyunk még. Nem a világ vége, ha okosan csináljuk, nagy előnyre tehetünk szert bizonyos helyzetekben, ne féljünk hát tőle!

Felszerelés

Az előző ponthoz tartozik, hogy mindig legyen minden karakternél valami gagyi elveszíthető fegyver. Ne dobjunk el vizet vagy a serpenyőt, csak ha tele vagyunk! Bátran csereberéljünk, hogy egy zombiharapás ne a nehezen összeszedett távcsöves puskát vigye el. Szintén érdemes a távolsági karaktereknek is elöl tartani – ha megoldható – legalább egy crowbart. Így a csatornafedélen vagy keresés közben hirtelen felbukkannó zombi kezelhető.

Zombivor

Ha kifog rajtunk egy pálya, vagy a baráti társaság megkívánja, hogy a kiesők ne unatkozzanak, akkor nyúljunk a Zombivor verzióhoz (TCM vagy PO dobozoktól). Bevallom, mi már párszor próbáltuk bevezetni, de mindig elvetettük, mert valahogy megölte számunkra a hangulatot. Igaz, sosem volt rá igazán szükségünk. Házi szabályként tudom ajánlani, hogy inkább találjatok egy eddig még át nem kutatott szobában egy random választott karaktert, akire a csapat rálel a kalandjai során, és ő lépjen a frissen elhalálozott szereplő helyére. Életszerűbb. Vagy, használjátok a Zombivort tudatosan, mert a játék készítői szerint nagyon más játékélményt nyújt. Ha nehéz a játék, mindenképpen ajánlom.

Autó/Helikopter

Nem véletlenül vannak pályák, ahol lehet autózni. Érdemes ezzel a lehetőséggel élni, mert jól taktikázva erős, csak nagggyon figyeljünk a kör sorrendre, hogy a ki a vezető, ki akar ki-be szállni, stb…

Helyezkedés Nem szabad a kört úgy befejezni, hogy zombi spawn helyen állnak a karakterek – főleg nem sárga, vagy a fölötti nehézségi szinten. Ilyenkor ugyanis a felbukkanó szörnyek kaphatnak (és kapnak is, true story) egy extra aktiváció kártyát, amire nem készülhettünk fel, és garantált a karakterhalál.

S3 – sátrak és ágyak

Nagyon könnyű elvérezni a Rue Morgue pályákon, ha csapat szét van szóródva, két három térképlapon is áll. Ekkor a felhúzott ágy-kártyákkal pikk-pakk elfogynak a crawlerek, és azonnal megkajálják karaktereinket. Ha sátrakat nyittok, akkor a csapat mindig egy térképlapon legyen, illetve nagyon gyorsan érdemes felfedezni a sátrakat, és hamar eltűnni onnan. Nem egy küldetést buktunk már el így…

S3 – crawler zombik

A gyilkos, sok kockás fegyvereket itt elfelejthetitek. Törekedni kell az 1-2 kockás, biztos ölésre, mert az csak kis eséllyel termel csúszómászó zombit. Említettem korábban a Reaper képességet, vagy a +1 to hit-es karaktert egy 3+ -os fegyverrel… ezek a kombók 1-2 kockával jó eséllyel ölnek crawler felbukkanás nélkül.

S2 – pajzs

Ha megvan a pajzs, akkor azzal az abomination is teljesen kezelhetővé válik. Érdemes ráállni ennek a felkutatására, mert nagyban megkönnyíti a pályák kitakarítását. Hiszen a csapat együtt haladva jó eséllyel el tud menni az Abomination mellett, harapás nélkül.

Egyes pályákra érdemes egyedi képességű karakterek vinni. Ezekről essen itt most szó

Sok egyedi képesség van, köztük erősebbek, gyengébbek, tehát ezzel is tudjátok skálázni a játékokat. Csak párat emelek ki, amikhez érdemes nyúlnunk, ha egy pálya kifogott rajtunk. Esetleg valaminek a taktikai előnyét még nem láttad át, akkor most lehet, hogy tippet adtam.

Karakter kezdő képességek: Sniper

Érdemes egy Sniper képességel rendelkező karaktert vinni, vagy gyorsan összekukázni (ez lutri) a távcsövet és a Rifle-t. Ha elszaporodnának a runner-ek, akkor ezzel nagy tehertől szabadulhattok meg. Szintén az ő feladata a Toxikus Zombik levadászása.

Karakter kezdő képességek: Slippery

Ha nincs megoldásunk az Abomination-re, akkor ő életmentő lehet az Abo elcsalogatásával. Jól használva egyes pályákat sokkal könnyebb egy ilyen karakterekkel megoldani.

Karakter kezdő képességek: Shove

Bear a Rue Morgue-ből ALAP ÉS KÖTELEZŐ karakter a Season 3-hoz. Kicsit Broken-nek érezzük, egyes pályákat csak vele tudtunk megcsinálni. Nem tudjuk, hogy direkt azért rakták bele a készítők, hogy meg lehessen oldani a pályákat, vagy csak nem figyeltek rá, de nagyon erős a képessége. Ha nehezíteni akartok, őt hagyjátok otthon.

Karakter kezdő képességek: +1 mozgás, +1 lövés/+1 közelharc, Bloodlust, 2 zones per move, Born leader, Lifesaver, Sprint, +1 keresés

Minden, ami extra akciót ad kékben, az erős. +1 akció a játék első pár körében nagyon használható, ezen akár múlhat a játék is. Pl. lehet így egy-két karakterünk, akik szaladgálnak a küldetés-jelzőkért, vagy ráállnak a keresésre, gyilkoló-gépekké válnak, stb…

Karakter kezdő képességek: +1 lőtáv

Meglepően erős, mert tulajdonképpen ezzel egy mozgást nyerünk, tehát az előző felsorolásba illik. Egy kereszteződésbe állva minden oldalról megfelelően ellátva nagy gyilkos karakter, csak az XP-re kell vigyáznia…

Általános tanács a karakterekhez: Ezeket a képességeket éreztem felsorolásra méltónak, nyilván vannak még egyebek is, de mint látjátok, ezek mind a taktikai elemet bővítik a játékban, ezért erősnek éreztük őket. Utána következnek használhatósági szinten az egyéb harci képességek, mint extra kocka, +1 a dobásokhoz, ingyen újratöltés, stb… A legvégén maradt az egyéb, extra esetekben használható képességek, mint pl a Break In – aminek nem nagy haszna van sajnos általában. Kezdő játékosnak, akik most ismerkednek a játékkal, érdemes „erős” karakter adni, mert különben haszontalannak fogja magát érezni. Érdemes tehát a fenti felsorolásból választani. Ha van tuti tipped, ami nem került felsorolásra, a kommentben szívesen elolvassuk!

Háziszabályok (köszönöm a tippeket Ács Ferinak és Szűcs Sándornak!)

  • Amikor a zombikat gázoljuk el autóval, a szabálykönyv lehetőséget ad arra, hogy annyi kockával dobj, ahány zombi a helyszínen tartózkodik. Ám mivel a Fatty-ket, vagy a mögöttük álló Runner-eket nem tudjátok elütni, ezért könnyítés rájuk is dobi. Tehát, autós gázoláskor csak annyi kockával dobjatok, ahány valójában elüthető zombi van!
  • Sokáig abban a hitben éltem, hogy a Toxikus zombi minden karaktert sebez azon a mezőn, ahol közelharcban elhalálozik, holott valójában csak a megölőjét sebzi. Mivel a TCM kieg amúgy is gyengít kicsit a játékon, hagyjuk meg azt a tulajdonságot, hogy a toxikus permet mindenkit betakar. Izgalmasabb lesz így a játék.
  • Egymástól eltávolodott karakterek nem kommunikálnak egymással. Kicsit szerepjátékos a hangulat, de ha mondjuk, egy karakter több blokknyira lemarad, akkor valóban nem tud osztozni a csapat taktikáján. Illetve, mondjuk 2 mezővel odébb álló karakterek csak zajjelző lehelyezésével tudnak egymással beszélni – hiszen ordibálniuk kell, arra pedig jönnek a zombik.
  • A Zombivor karakterek harapják meg a velük egy mezőn álló rendes játékost – mert hát ők mégiscsak zombik! Azaz, a zombi fázisban adjunk egy harapás akciót a Zombivor karaktereknek az élők ellen!
  • Nem érdemes extra zombikat használni, mert megkönnyítik a játékot – csak a hozzájuk tartozó kártyákkal egyetemben. Hiszen, ha több zombi van, mint amennyi az alapdobozhoz jár, akkor nincs az a veszély, hogy a zombik elfogyásakor kapott extra aktiváció által elhalálozzunk.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sorry, the comment form is closed at this time.