ápr 172015
 

A zombik már spájzban vannak – 2. rész

A Zombicide univerzumot bemutató írások: Season 1 (blue), Season 2 (yellow), Season 3 (orange), Összefoglaló (ultrared), Black Plague

Az előző részben általánosságban megnéztük, miért is olyan jó játék a Zombicide, és most belemerülünk a Z-cide birodalom mélységeibe, kiegészítőstül, mindenestül. Engedjétek meg, hogy a Season2 – Prison Break – doboz részletes élménybeszámolóját most kihagyjam, mert szeretnék vele párat játszani, mielőtt írnék róla. Viszont minden másra rávilágítunk, amire csak lehetséges.

A Zombicide “alapdoboz”, azaz Season 1 után jelent meg sorban a Season 2 “alapdoboz” – hozzá a Toxic City Mall kiegészítő – és idén pedig a Season 3 (Rue Morgue) és mellé egy Angry Neighbors nevű kiegészítő. Így tehát van 3 nagy dobozos játékunk, és 2 “kisdobozos” kiegészítőnk (ami azért elég nagy doboz 🙂 ) és ezen kívül van még csillió kisdobozos (ami tényleg kisebb) kiegészítő.

Összehasonlításképpen annyit szeretnék megemlíteni, hogy elég nagy Descent 2nd edition őrült is vagyok, és összehasonlításul elmondhatom, hogy a D2-ben a kiegészítőket szinte kötelező megvenned, mert nem tudsz egy idő után játszani, ez szerencsére egyáltalán nem jellemző a Zombicide-ra. Az ember azt érzi, hogy nincs rákényszerítve a többi doboz megvásárlására – csak szimplán megveszi őket, mert jók. Na de miért is jók?

A Season 1-2-3 egy-egy egyedi – de alapmechanizmusában hasonló – játékot tartalmaz, amelyek játszhatók önmagukban is. Mindegyikben vannak az adott játékhoz tartozó zombitípusok, karakterek és fegyverek, illetve egyéb mechanizmusok. Mindegy, hogy melyiket szerzed be, más-más játékélményhez jutsz. Még egyszer hangsúlyozom, hogy ezek alapvetően nem kiegészítők, hanem alapjátékok – hogy ez milyen húzás a kiadótól, mindenki döntse el saját maga, én kivételesen nem érzem kényszerítő erejűnek, hogy mindenkinek be kéne szereznie mind a három alapjátékot, mert mindegyik teljes a maga nemében. A két nagydobozos kiegészítő pedig kombinálható mind a három alapdobozzal, tetszés szerint.

Az alapjáték, 6 karakterrel, „sima” zombikkal – azaz nincs extra egyedi tulajdonságuk, „csak” sokan vannak. 10 küldetés van a szabálykönyvben, és ehhez találsz rengeteget a neten. Árban ez a legkedvezőbb, és a nagy támogatottság miatt ezzel simán lehet kezdeni. Extra szabály benne az autózás lehetősége, ami a Season 3-ból hiányzik például. Tehát bátran autóba ülhetünk és végighajthatunk a zombihordákon, ami roppant hangulatos a fanatikusok számára. A térképelemek az “átlagos” zombiapokalipszis hangulatát idézik. Érdemes tüzetesen szemügyre venni a rajzokat, sok elrejtett poén (főleg a későbbi kiegekben) vár ránk, és könnyebben bele tudjuk élni magunkat a túlélők reménytelen helyzetébe.

Szeretjük ebben a játékban, hogy a kereshető tárgykártyák között nem csak fegyverre lelünk, hanem mindenféle földi jóra is, így a játékban extra izgalom, hogy vajon találsz-e már valami értelmes fegyvert. Így simán kialakulhat, hogy valaki olyan módon felszerelkezik rizzsel, konzervvel és vízzel, hogy kínai büfét is nyithat a menekülőknek. A húst meg hozzák hozzá a többiek, akiknek lett fegyverük…

JÁTÉKÉLMÉNY: Tökéletes, csillagos ötös (az előző rész végén részletesen olvashattál még értékelést).

Minden megvan, ami kell. Hozzácsapsz egy nagydobozos kieget (Pl TCM) meg a kutyákat (lásd később) és kvázi életed végéig elzombizhatsz. Nem kell több, már csak az emberi mohóságod és a kielégítetlenséged fog frusztrálni. Külön meg tudod venni hozzá a zombivor karaktereket (de a Toxic City Mall kieggel együtt jönnek!), ha nagyon vágynál rá, de anélkül is tökéletes a játék. A neten legalább 46 egyedi küldetést (vagy kampányt) találsz ehhez az alapdobozhoz.

Ami tulajdonképpen történik a Zombicide játékban, hogy az alap 3 akciópontodat próbálod optimálisan elkölteni a legtöbbet használt a keresés, lövés, mozgás, cserebere és ajtónyitás között. A játék nagyon sok stílus kipróbálását favorizálja, mindig meglepődöm hogy más-más társasággal játszva más stílusban is lehet hozni a megoldást.

Karakterek: A feleségem két speciális kedvence Amy és Wanda, ha teheti, szinte mindig velük játszik. Nincsenek extra nagy cicijeik bikiniben, mert ahogyan látom, a környezetemben élő lány játékosok erre kevésbé buknak… Amy +1 mozgás akcióval kezd, ami nagyon erős, illetve később is kaphat egy extra támadást. Szerintem ő a játék legerősebb karaktere. Wanda, aki egy mozgás akcióval kettőt mozog és természetesen később neki kell adni a láncfűrészt is a fluff miatt (a modell egy hatalmas láncfűrész görkoris lányt ábrázol). A mobilissága miatt erős taktikai tényezővel bír, érdemes magunkkal vinni. Személyes kedvencem Ned, aki ingyen kereséssel támogatja a csapatot, ami a játék első harmadában erős, de sajnos mostanában nem nagyon szokott velünk jönni. Josh el tud menni a zombik mellett (slippery), ami erős taktikai képesség, és néhány Hard pályán nélkülözhetetlen. (Ugyanis alapból a zombik mellől ellépni csak annyi akciópont levonássa tudunk, ahány zombit kívűnunk elhagyni, így nem lehet elmenekülni egy nagy zombihirdából, s ez szintén egy szuper hangulat-játékmechanizmus elegy.) Doug – talán a leghangulatosabb karakter – aki a mázliskezűeknek ajánlott, mert ő minden páros fegyvert egyből a párjával együtt talál meg; sajnos a képessége véletlenszerű, ezért hardcore csapatokban ajánlott csak, talán a leggyengébb a kezdőcsapatban. És végül Phil (vajon őt kiről mintázták, kedves Walking Dead rajongók?), aki egy pisztollyal kezd… amire bizony hatalmas szükség van az alapjátékban.

Season 2 – Prison Outbreak (alapdoboz)

Prison Outbreak board

Alapjáték, szintén 6 karakterrel. Legnagyobb újításként bevezetésre kerül a Zombivor játékmód. Ha a csapat megegyezik abban, hogy használják ezt a lehetőséget, akkor egy túlélő halálakor a következő körben élőholtként, de a játékosok oldalán tér vissza. Ez a nehéz pályák során hasznos segítség, illetve ha kiesne egy játékos, akkor nem kell unatkozni, hanem tovább játszhat. Emellett persze teljesen más játékélményt tud adni, mert 5 élete lesz a zombivor-nak, azaz kiválóan tankolhat. A felszerelés kártyáit és a tapasztalati pontjait megtartja az átváltozás során, megfordítja a karakterlapját, ahol más képességek birtokába kerülhet így. A játék lehetőséget ad kampány-módra is, ekkor például tovább “élhet” a karakter a csapattal, és a szuper-nehéz küldetésekben viszont elengedhetetlenné válik.
A karakterhalálról az előző részben említettem, hogy ritkán fordul elő, mert ha valaki a zombik martalékává lesz, akkor az esetek 80%-ban az egész csapatnak lőttek. Ám a Zombivor móddal egy új játékstílust kapunk.

A játékos karakterének akkora az akaratereje, hogy zombivá válás után is a zombik ellen harcol…persze új képességekkel.

Zombik: Szintén tartalmaz alap (szürke) zombikat a négy típusból (walker, runner, fatty, abomination) és bevezetésre kerül a Berserker zombi (narancssárgás-barnás). Nekik az a képességük, hogy nem lehet lelőni őket, csak közelharci fegyverrel sebezhetőek. Ez egy igen izgalmas színfoltot visz a játékba, mert általában a zombikat lelövik, ugye – így nehezedik a játék. A térképlapokon visszakapjuk börtönös hangulatot, mint a szögesdrót vagy a cellák, s a dizájnra ismét nem lehet panaszunk.

Küldetések: 12 küldetést kapunk, általában 6+ túlélővel. Tehát, míg az alapjátékban a küldetések jól játszhatóak 3-4 karakterrel is, addig innentől már meg kell szoknunk, hogy extra karaktereket is viszünk magunkkal, ha esetleg hárman-négyen játszanánk. Ez szerintem üde színfolt, de lehet, hogy valakit elriaszt, s ez majd a Season 3-ban is így lesz. A hat alapkaraktert közepesre-gyengére értékelem, ahogyan néztem őket, nem nyerték el a tetszésemet – de legalább a tápfesztivált elkerülhetjük, amikor Amy 6 akcióval rohangál a pályán narancssárga szinten, míg a többieknek be kell érniük néggyel.

Játékélmény, karakterek részletezése később, ha játszottam párat vele.

Season 2 – Toxic City Mall (nagydobozos kieg)

Eredetileg a Season 2-höz jött ki a Kickstarterben, de külön is megvásárolható. A beszerzése javasolt lehet az S1 alapdoboz mellé, mert feldobja a játékot. Ebben megtalálhatók az alapdobozhoz tartozó Zombivor karakterek is – ami roppant felhasználóbarát véleményem szerint.

Extra erős fegyvereket találsz benne – most már össze lehet hozni azt, hogy ne csak a Molotov-koktéllal öld meg az Abominationt, hanem a .44 magnumhoz talált extra lőszer is segíthet. Ez – pl. nekem, aki nem szeretem az abo-t – roppant hasznos dolog, mint azt majd az S3-nál olvashatjátok.

De e mellett is sok jó fegyver van – ami hígítja ugyan a keresőpaklit, de egyben erősíti is azt. Lézeres pointer, aprópénz a shotgunba, süti ami XP-t ad, csupa hangulatos cucc.

Zombik: Új Zombitípus érkezik, a mérgező (Toxic, neonzöld) zombi, aminek extra képessége, hogy ha közelharcban öljük meg, akkor a támadót (csak a támadót) megsebzi az adott helyszínen. A Toxic Abomination képessége pedig azt tudja, hogy minden sima walkert toxikussá változtat az adott mezőn. Ez veszélyes lehet, ha hagyjuk elszabadulni a szörnyet. Sajnos azt találtam sok játék után, hogy ez a játékmód alapvetően könnyíti egy kicsit a játékot, el is mondom miért:

Toxic walkers

Egyrészről ugye az alap zombi kártyákat ritkábban húzod fel, így kisebb annak az esélye, hogy elfogyjanak a zombik és extra aktivációt kapjanak. Aki viszont nehéznek találta az alapjátékot, számára ez egy hasznos kiegészítő. Illetve tudod skálázni így az élményt, hat helyett csak négy túlélővel próbáljátok ki a küldetéseket. Megjegyzés: Személy szerint ezért szeretem nagyon ezt a játékot, mert nagyon jól lehet skálázni az adott csapat igényeinek megfelelően.

Másrészről azért „könnyű”, mert igazából közelharcba ritkán kerülnek zombi, ugyanis az esetek nagy részében messziről öljük őket. Már elég sokat játszottam ezzel a kieggel, de még egyszer sem volt olyan, hogy sérültünk volna e miatt – mert ha arra került volna a sor már eleve a toxic immunis karakter vagy a gázálarcos karakter ment közelharcba. Ha ezeket a lehetőségeket kiveszitek, akkor szintén nehezedhet a játék.

Viszont amit nem próbáltam még, az a PO + TCM együttes használata, s ez roppant módon érdekelne, hogy milyen, amikor jönnek olyan zombik, akiket nem lehet lelőni, és olyanok, akiket meg közelharcban veszélyes ölni. De erről majd beszámolok nektek a cikksorozat következő részében. A szabálykönyv 10 új küldetést tartalmaz, amiből 6 a Season1-hez való, a másik 4 pedig a Prison Outbreak-hez. A neten tizenegynéhány küldetést találsz ehhez a kieghez.

Karakterek: A négy, kiegben érkező karakterből kettő elég használható lett. Derek, aki plusz egy lőtávval és későbbi toxic immutity képességével hasznos csapattag a kültéri harcokban. Illetve jött egy „born leader” (született vezető) karakter is, aki egy extra akciópontot tud kiosztani. A képessége szintén megdobja az agyalás-faktort, érdemes használni. A harmadik Raoul – feleségem titkos szerelme a kis bögréjével; ahogyan ő fogalmazott, még a zombitámadás közepette is el tudja vinni Amy-t egy kávéra (lásd a modellt) – aki a webbing képességével minden felszerelését tudja használni, nem csak azt, ami elöl van. Ezt erősnek gondoltuk elsőre, de Raoul eléggé leszerepelt mostanában, és le kellett cserélnünk, a párom nagy bánatára, aki már csak nosztalgiából viszi a küldetésekre. Elsa-t még nem használtuk, aki képes extra akcióként fegyver nélkül ajtót nyitni, sajnos ez nem olyan nagy előny, mint a zombiírtás, így mindig otthon marad majd főzni Raoulra.

EGYÉB: Bevezetésre került a barikád építhetősége, ami szintén taktikailag dob egyet a játékon, mert el lehet vele zárni a zombik útját. Kétszer 3 akciópontért felhúzhatunk egy barikádot, amin a zombik nem tudnak átjönni, viszont ha extra akció kártyát húzunk a zombiknak, akkor ledöntik azt. Nem ájultam el tőle, de vannak rá építve küldetések a könyvben, és ott hangulatos és kifejezetten hasznos volt. Illetve az épületekben és az utcákon megjelenhetnek a beomlott mezők, amik nehezítik a mozgást.

Jött még az ULTRARED játékmód, ultrared fegyverekkel, ami szintén egy új variáns. Csak csorgasd a nyálad ezek után a fegyók után, de lehervad a mosoly az arcodról, amikor meglátod, hogy mennyi zombi jön ezen a fokozaton. Hardcore pléjereknek ajánlott. És a legjobb dolog, amit adtak a zombicide történetében a HATALMAS MŰANYAG KOPONYA ALAKÚ FIRST PLAYER JELZŐ. Már csak ezért is érdemes beszerezni a játékot.

Összegzés és játékélmény: emlékszem az első pár játékra, hatalmas flash volt a sok új tápos fegyver és az új kihívás, az új karakterek, tehát összességében ez egy kiváló kiegészítő. Főleg akkor ajánlom, ha az alapjátékot szeretnéd színesíteni, és a zombihentelést magasabb fokon művelni. A benne lévő küldik jól kidolgozottak, egyediek – nem csak a szokásos „szedjük fel az X-eket” típusúak. Ha tetszik a zombivor mód (amit persze csak úgy is kipróbálhatsz) – akkor ez a te játékod. Ha kíváncsi vagy az ultrared módra, azaz amikor a piros szint után tovább fejlődhetsz – akkor ez a te játékod. A fent említett “játékkönnyítő” negatívumtól eltekintve ez egy kiváló választás, ajánlani tudom. Személy szerint nem bántam meg a beszerzését, mert egyelőre jól jött a „könnyítés” a Rue Morgue alapdobozhoz.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Sorry, the comment form is closed at this time.